Partnermagazin logo 48

logo 48 | das Camlog Partnermagazin 10 | Wissenschaft » Die Markteinführung eines neuen Implantatsystems oder neuer Biomaterialien bringt stets eine Reihe unabhängiger Forschungsprojekte mit sich. Dies war auch bei der Einführung des CONELOG® Implantatsystems der Fall und führte unter anderem zu den kürzlich veröffentlichten 5-Jahres Ergebnissen von Moergel et al. in Clinical Oral Implants Research (2021). Der Launch der PROGRESSIVE-LINE Implantate 2019 löste eine Vielzahl unabhängiger Untersuchungen zu unterschiedlichen Themen aus, um das Implantat auf «Herz und Nieren» zu prüfen. Unter anderem ist eine Publikation aus einer Privatpraxis erschienen, bei der es auch um die Bedeutung einer guten Kommunikation zwischen Überweiser, Chirurg und Patienten ging (Ruppin 2020). Bezüglich neuer Biomaterialien, im Speziellen NovoMatrixTM, wurde kürzlich eine dritte an der Universität Bern durchgeführte Studie mit vielversprechenden Ergebnissen betreffend Potential bei GBR-Verfahren (Guided Bone Regeneration) veröffentlicht (Lin et al. 2021). Dies ist die Weiterführung der im «logo» Nr. 47 vorgestellten Resultate und dem Interview mit Ass. Prof. M. Asparuhova und Prof. A. Sculean. Einjährige klinische Erfahrung mit PROGRESSIVE-LINE Implantaten Implantate haben sich in der Zahnmedizin mit hohen Erfolgsraten fest etabliert. Der Trend in der Patientenwahrnehmung geht zu minimalinvasiven Eingriffen, kürzeren Einheilzeiten, simultaner Augmentation, Sofortbelastung und Sofortimplantation. Die folgende Fallserie zeigt, dass die untersuchten PROGRESSIVE-LINE Implantate für verkürzte Behandlungsprotokolle oder minimalinvasive Behandlungen gut geeignet sind. Dies ermöglicht in Situationen mit stark reduzierter Restknochenhöhe eine simultane Implantation zusammen mit allen gängigen Verfahren zur Sinusbodenelevation. Bei einem durchschnittlichen Drehmoment von über 30 Ncm ist eine Sofortversorgung in vielen Fällen mit D3- und D4-Knochen oder bei reduziertem Knochenangebot möglich. Das flexible Bohrprotokoll erlaubt auch Implantationen in D1- und D2-Knochen, was das System klinisch universell macht. Zusammenfassungen aktueller wissenschaftlicher Publikationen WISSENSCHAFT Alle diese Publikationen sind als Open Access frei zugänglich im Sinne einer weiten Verbreitung der Ergebnisse innerhalb der wissenschaftlichen Gemeinschaft. Der Stellenwert der Kommunikation zwischen allen Beteiligten: Chirurg, Überweiser, Patient – und deren Behandlungserfolg Ruppin JM. One-year clinical experience with Progressive-Line implants. EDI Journal 2020;16(4):54-63. https://bdizedi.org/wp-content/uploads/EDI-Journal/edi_journal_4_2020.pdf periodontal disease which was the main factor driving the loss of the remaining teeth in the lower jaw. The patient presented to the office with the main complaint of not being able to properly enjoy meals due to pain while chewing after being restored with conventional denture subsequent to the loss of all teeth in the lower arch. Based on the positive experience with dental implants in the upper arch the patient aimed for similar solution for the lower arch. Treatment planning After clinical examination and assessment of panoramic radiograph (Fig. 1), it was possible to estimate favorable dimensions for full arch treatment with dental implants. To confirm available bone dimensions and quality, a CBCT (Cone BeamComputer Tomography) was further conducted (Fig. 2). The soft tissue quality could also be favorably observed, encouraging to go on with the implant supported fixed restoration therapy (Fig. 3). The patient’s dental history showed the extractions occurred around 6 months prior to the assessment consultation, the CBCT was decisive to estimate a generally Introduction To overcome soft bone density challenge and consequently low primary stability, different implant designs have been introduced in the market [6] allowing clinicians to provide implant therapy with more predictable results [7, 8]. In a parallel and complementary path, computer-aided design and manufacturing (CAD-CAM) material and chairside systems and digital workflows are increasingly being used allowing for efficient and precise treatment protocols improving patients satisfaction [9, 10]. The following case report describes a successful full arch treatment with the new Straumann TLX system restored using digital workflow. This implant hybrid design combines active engaging threads leading to more predictable primary stability as well as the proven benefits of the machined neck on soft tissues, especially in patients with periodontal disease history as demonstrated in this case report [11]. Initial situation Fifty-one-year-old female patient, with no smoking habits, general good health conditions (ASA Cl. I) and previous history of One-year follow up of full arch treatment with new fully tapered tissue level implant system Heritage meets innovation for function and aesthetics DR EIRIK SALVESEN, NORWAY Full-arch implant-supported fixed restoration is a very reliable option for completely edentulous patients. The Brånemark protocol proposes that four to six implants should be inserted in the interforaminal area to support a fixed, screw-retained restoration using an immediate or delayed loading protocol [1, 2]. Poor bone quality and quantity, especially of edentulous individuals, means that complete-arch restorations require dental implants to be generally placed in the anterior region, and this often results in long cantilevered prostheses. The use of long posterior cantilevers can be directly related to possible overloading of the peri-implant sites [3-5]. medium to soft bone type which would require implantswith active endosteal design to ensure the desired primary stability. The patient’s periodontal history also requires this patient to receive implants which could provide stable soft tissue conditions as well as easy maintenance. Surgical planning aimed the placement of four Straumann TLX implants Ø 3.75mm, RT, length 12mm, Roxolid, SLActive positioned in the anterior region where more bone availability was present and two Straumann TLX implants Ø 3.75mm, RT, length 8mm, Roxolid, SLActive bi-lateraly in the posterior region where bone height was compromised. The patient explicitly manifested the wish for a restoration with more natural looking teeth as possible, so it was planned to have a customized prosthetic framework produced by centralized milling center (Createch–Mendaro/Spain) and individual ceramic crowns produced by our laboratory (Proteket – Oslo/Norway) to be cemented to the framework providing great esthetics. Surgical procedures Under local anesthesia and intra vascular sedation to ensure patient comfort 64 CASE STUDIES Françoise Peters BSc., MPH Leiterin Klinische Forschung Camlog

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE0MzMw